FAQ

Kysytyimmät kysymykset

MIKÄ ON FAQ (FREQUENTLY ASKED QUESTIONS)?


FAQ on Internet-maailmassa yleinen lyhenne sanoista Frequently Asked Questions. Se on kokoelma kyseiseen sivustoon, palveluun tms. liittyviä yleisimpiä ja kysytyimpiä kysymyksiä vastauksineen. Hieman harvemmin käytetty suomenkielinen vastine on UKK (Usein Kysytyt Kysymykset).




MIKÄ ON ROCKWAY?


Rockway.fi on Internetissä toimiva musiikinopetuspalvelu. Se on vaivaton vaihtoehto musiikinharrastajalle. Voit opiskella soittoa ja laulua suoraan tietokoneeltasi tai tabletin tai älypuhelimen ruudulta. Rockwayläisten käytettävissä on tuhansia oppitunteja, satoja kursseja ja satakunta opettajaa eri oppiaineissa. Uusia kursseja julkaistaan säännöllisesti.




HALUAN ENSIN TUTUSTUA. MISTÄ LÖYDÄN ILMAISIA OPPITUNTEJA?


Voit tutustua Rockwayhin jopa ilman rekisteröitymistä ja kirjatumista selailemalla eri oppiaineiden Kirjasto-osioita. Valitse ensin ylhäällä vasemmalla sijaitsevasta valikosta haluamasi soitin ja sen jälkeen paina Kirjasto. Kaikissa kursseisssa on aina myös maksutonta sisältöä, sillä haluamme antaa kuvan palvelusta ennen kuin teet tilauspäätöksesi.




MITÄ TARVITSEN KÄYTTÄÄKSENI ROCKWAYTÄ?


Käyttääksesi Rockwayta tarvitset tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen, jossa on Internet-selain ja riittävän nopea Internet-yhteys. Opiskelemasi soitin on myös hyvä olla jossain lähettyvillä (kitara, basso, rummut, piano/koskettimet, ukulele...). Ennen kaikkea tarvitset halun oppia soittamaan.




REKISTERÖIDYIN, MUTTA AKTIVOINTISÄHKÖPOSTI EI OLE SAAPUNUT


Joidenkin sähköpostipalveluiden (erityisesti Gmail, Hotmail, Suomi24 ja Luukku.com) tiukat roskapostisuodattimet ovat välillä estäneet aktivointiviestien perilletulon käyttäjillemme. Kannattaa siis tarkistaa, olisiko aktivointiviesti päätynyt roskapostikansioon.

Jos aktivointiviestiä ei kuulu, voit yrittää uudelleen tai olla meihin yhteydessä sähköpostitse (tuki@rockway.fi) tai puhelimitse (tel. 045 7731 1111, arkisin klo 09 - 15).




UNOHDIN SALASANAN


Vanhaa salasanaasi emme saa selvitettyä, sillä se on järjestelmässämme salattu, mutta voit vaihtaa salasanasi uuteen painamalla sivustollamme Kirjaudu-nappulasta avautuvassa ikkunassa olevaa Unohtuiko salasana? -linkkiä ja seuraamalla sitten ohjeita. Jos salasanan vaihdossa tulee jotain pulmaa, laita meille viestiä (tuki@rockway.fi) tai soittaakin voi toimistoaikoina (tel. 045 7731 1111, arkisin 9:00-15:00).




MIKÄ ON ROCKWAYN SÄHKÖPOSTIOSOITE, PUHELINNUMERO JA POSTIOSOITE?


Sähköposti: tuki@rockway.fi
Puhelinnumero: 045-7731 1111 (arkisin 9:00-15:00)
Postiosoite: Rockway Oy, Ilmalankatu 2A, 00240 Helsinki




PALVELU EI TOIMI NORMAALISTI, MITÄ VOIN TEHDÄ?


Kuten muissakin sähköisissä palveluissa, voi Rockway.fi-sivustollakin olla toimintahäiriöitä, mutta pyrimme tietysti parhaamme mukaan minimoimaan ongelmat. Käyttökatkoksen sattuessa voit lähettää meille sähköpostia asiasta (tuki@rockway.fi). Pyrimme korjaamaan tilanteen mahdollisimman nopeasti.

  • Palvelun toimimattomuus voi myös johtua käyttäjän oman laitteiston puutteista, välimuistin ongelmista tai vanhentuneista ohjelmistoista tai niiden osista:Ohjeet välimuistin tyhjennykseen löydät täältä.
  • Internet-selaimesi saat tarvittaessa päivitettyä käyttämäsi selaimen (esim. Chrome, Firefox, Safari tai Internet Explorer) kotisivulta.




KUINKA KATKAISEN ROCKWAYN TILAUKSEN?


Helpoin, varmin ja turvallisin tapa katkaista Rockwayn jatkuva tilaus on tehdä se itse Rockway-sivuston ”Omat tiedot” -sivun ”Laskutustiedot”-välilehdeltä.

Tilauksen katkaisusta lähetämme aina vahvistusviestin tilaajan laskutustiedoissa olevaan sähköpostiosoitteeseen.

Jatkuvan tilauksen katkaisemiseen löytyvät ohjeet myös mm. käyttöehdoistamme, sekä lähettämistämme jatkuvan tilauksen laskuista. Laskutukseen liittyvissä asioissa voit lähettää sähköpostia osoitteeseen laskutus@rockway.fi.





Tilaaminen ja hinnat

MITEN SAAN ROCKWAYN KÄYTTÖÖNI?


Voit tehdä Rockwayn tilauksen tilaussivultamme. Tilaajana saat heti käyttöösi kaikki kurssit oheismateriaaleineen kaikista oppiaineistamme koko tilauksesi ajaksi.
Tilausasioissa voit myös olla meihin yhteydessä sähköpostitse (laskutus@rockway.fi) tai puhelimitse (tel. 045 7731 1111, arkisin klo 09 - 15).




VOINKO KOKEILLA ROCKWAYTA ENSIN ILMAISEKSI?


Voit halutessasi aluksi selailla Rockwayn tarjontaa ilman mitään sitoumuksia. Rekisteröityessäsi palveluumme saat myös maksuttoman testijakson, jonka aikana kaikki sisältömme on käytettävissäsi. Tämän jälkeen voit halutessasi ryhtyä tilaajaksi.




MITÄ ROCKWAYN TILAAMINEN MAKSAA?


Ajan tasalla olevan hinnaston löydät tilaussivultamme ja tästä.
Rockwayn tilaukset ovat luonteeltaan jatkuvia tilauksia, joten tehty tilaus jatkuu tilausjakso kerrallaan, kunnes sen itse katkaisee. Tilauksen voi kuitenkin halutessaan katkaista jo ensimmäiseen tilausjaksoonsa, eli mitään sitoutumispakkoa ei ole.




MITÄ JOS MINUN PANKKITILINI ON ERI PANKISSA, KUIN MILLÄ ROCKWAYN TILAUKSEN VOI SUORAAN VERKOSSA MAKSAA?


Rockwayn tilauksen maksuna käyvät yleisimmät luottokortit ja seuraavien pankkien verkkopankit: Nordea, Osuuspankki ja Danske Bank. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta hoitaa maksua millään näistä, voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse (laskutus@rockway.fi) tai puhelimitse (tel. 045 7731 1111, arkisin klo 09 - 15). Voimme tarvittaessa käynnistää tilauksen suoraan paperilaskutuksella.




VOINKO MAKSAA ROCKWAYN TILAUSJAKSOJA KULTTUURISETELEILLÄ, EPASSILLA TAI VASTAAVILLA ETUSETELEILLÄ TAI SALDOTUOTTEILLA?


​Kyllä voit. Verkkopankki- ja korttimaksujen lisäksi Rockwayllä toimivat maksuvälineenä myös monet työnantajien tarjoamat kulttuuripalveluihin oikeuttavat arvosetelit tai vastaavat sähköiset saldotuotteet. Katso täydellinen lista hyväksytyistä maksuvälineistä ja tarkemmat ohjeet täältä.




VOIVATKO ALAIKÄISET KÄYTTÄÄ ROCKWAYTÄ?


Rockwaytä voivat käyttää myös alaikäiset, mutta maksajaksi on saatava täysi-ikäinen henkilö. Tilausta tehtäessä on siis laskutustietoihin merkittävä täysi-ikäisen henkilön (esim. huoltajan) yhteystiedot.




SAIN ROCKWAYN LAHJAKSI, MITEN AKTIVOIN LAHJAKORTIN?


Saadaksesi käyttöösi lahjakortin sisältämän katseluajan, sinun täytyy mennä osoitteeseen http://rockway.fi/lahjakortti ja seurata sivulla annettuja ohjeita. Lahjakortit voivat olla joko määräaikaisia tai osana uutta jatkuvaa tilausta:
Jos lahjakortti on määräaikainen, päättyy tilaus automaattisesti lahjakortin sisältämän jakson loputtua.
Jos lahjakortti on ensimmäinen osa jatkuvaa tilausta, jatkuu tilaus automaattisesti lahjakortin sisältämän ensimmäisen jakson jälkeen, ellei tilausta ole sitä ennen katkaistu.




VOIKO ROCKWAYTA KÄYTTÄÄ ULKOMAILLA?


Kyllä. Rockwaytä voi periaatteessa käyttää missä vain, kunhan internet-yhteys on riittävän nopea. Kannattaa testata yhteyttä ja Rockwayn toimivuutta sijaintipaikassasi esim. kurssien ilmaisoppitunneilla ennen tilauksen tekoa.




MIKÄ ON KÄYTTÖAIKA?


Rockwayn täysimittainen käyttö edellyttää, että sinulla on käyttöaikaa palveluumme. Käyttöaika voi olla määräaikaista tai jatkuvaa:

  • Määräaikaista käyttöaikaa voi saada esim. lahjakortista. Käyttöajan kulumiseen ei vaikuta se kuinka paljon palvelua käyttää. Esimerkiksi 3kk:n lahjakortin käyttöaika loppuu kolmen kuukauden kuluttua lahjakortin lunastamisesta käyttipä palvelua ympärivuorokautisesti tai ei lainkaan.
  • Rockwayn tilaukset ovat luonteeltaan jatkuvia tilauksia. Ne siis jatkuvat automaattisesti tilausjakso kerrallaan, kunnes käyttäjä katkaisee tilauksen. Tilaus päättyy katkaisuhetkellä meneillään olevan tilausjakson loppuun. Tilauksen voi katkaista myös ensimmäisen tilausjakson aikana.





Omat tiedot ja käyttäjätili

YHTEYSTIETONI TAI LASKUTUSTIETONI OVAT MUUTTUNEET. MINNE VOIN NE PÄIVITTÄÄ?


Ollessasi kirjautuneena sivustollemme, on kunkin sivun vasemmassa alareunassa Omat tiedot -linkki. Sitä painamalla pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan tietojasi.




KUINKA VOIN MUUTTAA ASETUKSIANI?


Ollessasi kirjautuneena sivustollemme, on kunkin sivun vasemmassa alareunassa Omat tiedot -linkki. Sitä painamalla pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan asetuksiasi.




MITEN VOIN POISTAA TILIN/KÄYTTÄJÄNIMEN?


Käyttäjätiliä ei voi poistaa omin avuin. Lähetä asiasta pyyntö tuki@rockway.fi -sähköpostiosoitteeseen, niin poistamme tilisi.




KÄYKÖ YHTAIKAINEN OPISKELU USEAMMALTA SAMAN KOTITALOUDEN KONEELTA?


Yhdellä käyttäjätunnuksella voi kirjautua sisään vain yksi käyttäjä kerrallaan. Yhden kotitalouden asukkaat saavat periaatteessa käyttää samaa Rockwayn tilausta, mutta ei usealta laitteelta samanaikaisesti.




MITEN TULOSTAN OPPITUNTIEN OHEISMATERIAALIN?


Jokaisen oppitunnin yhteydessä on "Tulosta"-painike, jota klikkaamalla pääset tulostamaan oheismateriaalin.

Takaisin alkuu





Tekniset kysymykset

​HUOMASIN ONGELMAN, ENKÄ SAA SITÄ RATKAISTUA. USKON, ETTÄ VIKA ON ROCKWAY.FI -PALVELUSSA. MITÄ TEEN?


Lähetä ensin osoitteeseen tuki@rockway.fi sähköposti, jossa kuvailet kokemaasi ongelmaa. Sen jälkeen pyytäisimme sinua käymään sivustolla supportdetails.com. Laita sivun yläosassa olevaan Recipient's email -laatikkoon osoitteemme tuki@rockway.fi. Laita muihin laatikoihin myös nimesi, käyttäjänimesi ja oma sähköpostiosoitteesi ja paina Send details -nappulaa. Kun saamme sähköpostisi ja kyseisen raportin käyttämästäsi laitteistosta pystymme paremmin etsimään ongelmakohtia.




MITEN PÄIVITÄN SELAINOHJELMAN?


Useimmiten Internet-selaimet päivittyvät automaattisesti tai ainakin osaavat ehdottaa päivitystä tarvittaessa. Jos kuitenkin haluat tehdä päivityksen manuaalisesti, voit tehdä sen käyttämäsi selaimen kotisivulta.

Pääset päivityksiin käsiksi myös esim. tekemällä Google-haun sanoilla ”päivitys” ja käyttämäsi selaimen nimi (hae siis esimerkiksi sanoilla ”päivitys Chrome”).




MIKSI SIVU ILMOITTAA, ETTÄ MINULLA EI OLE KÄYTTÖAIKAA, VAIKKA OLEN TILAAJA?


Ensin kannattaa varmistua, että olet kirjautuneena sisään palveluumme. Ollessasi sisäänkirjautuneena näkyy käyttäjänimesi keltaisella tekstillä sivun vasemmassa reunassa. Varmistu myös, että tilauksesi on voimassa nimenomaan kyseisellä käyttäjätilillä. Jos sinulla on useita käyttäjätilejä, voi tämä aiheuttaa sekaannuksia.

Jos tilauksesi on jostain syystä katkaistu, olemme lähettäneet (laskutus@rockway.fi-osoitteesta) asiasta viestin laskutustiedoissasi olevaan sähköpostiosoitteeseesi.

Jos et saa ongelmaa ratkaistua omin päin, voit olla meihin yhteydessä joko sähköpostitse (laskutus@rockway.fi) tai puhelimitse (045 7731 1111, arkisin klo 9 -15).




MITÄ TEEN, JOS OPETUSVIDEOT PÄTKIVÄT?


Pyrimme varmistamaan opetusvideoiden sujuvan toiston käyttämällä luotettavia serveripalveluntarjoajia ja suuria kansainvälisiä pilvipalveluita. Tilapäiset tekniset ongelmat ovat silti tietenkin mahdollisia.

Useimmiten opetusvideoiden toistovaikeudet johtuvat kuitenkin hitaasta Internet-yhteydestä käyttämiemme serverien ja käyttäjän oman laitteiston välillä. Tähän Rockway ei pysty suoraan vaikuttamaan. Seuraavilla konsteilla voit kuitenkin yrittää parantaa videoiden toimivuutta:

  • Kannattaa sulkea ylimääräiset selainikkunat ja muut ohjelmat (esiim. Spotify ja sähköposti), jotka voivat omalta osaltaan varata osan käytettävissäsi olevasta kaistasta.
  • Kunkin opetusvideomme videoikkunan alareunassa on hammasrattaan kuva, josta voi näytettävän videon resoluutiota vaihtaa hieman heikompitasoiseksi, jolloin videon pitäisi pyöriä hieman kevyemmin.




​MITEN SAAN JAVASCRIPTIN KÄYTTÖÖN SELAIMESSANI?


Voidaksesi käyttää Rockwayn sivustoa, tulee internet-selaimessasi olla javascriptin käyttö sallittuna.

Internet-selaimia päivitetään melko usein, joten ajan tasalla olevien ohjeiden ylläpito selainten asetuksiin liittyvissä asioissa on lähes mahdotonta.

Löytääksesi ajantasaiset ohjeet javascriptin sallimiseen selaimessasi suorita google-haku esimerkiksi hakusanoilla ”salli javascript” ja selaimesi nimi (esim. Firefox, Chrome, Internet Explorer, Edge tai Safari).




​MITEN SAAN FLASHIN KÄYTTÖÖN SELAIMESSANI?


Rockwayn taustanauhasoitin ja apuvälineet (viritin, metronomi yms.) on toteutettu selaimen flash-laajennusta käyttäen, joten ongelmat niiden kanssa ovat yleensä flashiin liittyviä. Useimmat mobiililaitteet (puhelimet ja tabletit) eivät valitettavasti tue flashia laisinkaan, joten taustanauhat ja välineet eivät niillä ole käytettävissä.

Jos käytät tietokonetta, eivätkä taustanauhat ja välineet toimi, kannattaa varmistaa, että flash on päivitetty viimeisimpään versioon ja ylipäänsä käytössä selaimessasi. Esimerkiksi Chrome-selaimessa ei flash-laajennus ole oletusarvoisesti päällä, vaan se pitää itse laittaa päälle. Chromessa voi myös joutua lisäämään www.rockway.fi -verkko-osoitteen flash-asetuksiin sivuksi, jolta sallitaan flashin käyttö.

Ohjeita voit tarvittaessa hakea esim. "googlaamalla sanoilla: "flash update" ja "flash enable”.





Välimuistin tyhjennysohjeet

​MIKÄ ON VÄLIMUISTI?


Välimuistia käytetään nopeuttamaan internet-sivustojen toimintaa laitteessasi. Käydessäsi eri internet-sivustoilla tallentaa käyttämäsi selain välimuistiin esim. kuvia ja muita osia sivustoista. Kun tulet samalla sivulle uudestaan, ei sivustoa tarvitse ladata kokonaan internetistä vaan muuttumattomat osat voidaan ladata suoraan välimuistista.




MIKSI VÄLIMUISTI PITÄISI TYHJENTÄÄ?


Selatessasi verkkosivuja, säilötään välimuistiin tilapäisesti kuvia, komentosarjoja ja muita osia verkkosivuista. Toisinaan välimuistissa voi olla vanhentunutta tietoa, jolloin käytetyn sivuston toiminta voi häiriintyä. Tyhjentämällä välimuistin voit varmistaa, että käytössäsi on tuorein versio käyttämästäsi sivustosta.

Välimuistin tyhjentäminen (ja evästeiden poisto) ei ole vaarallista, eikä se riko mitään. Välimuistin tyhjennys ei muuta salasanojasi tai tietojasi millään sivustolla. Alla esimerkkejä välimuistin tyhjentämisen vaikutuksista:

  1. Automaattisesti täyttyvät kentät ja automaattinen sisäänkirjautuminen: Joillain sivustoilla on käytössä esimerkiksi automaattisesti täyttyvät käyttäjätunnus- ja salasanakentät. Saatat myös kirjautua automaattisesti sisään sivustolle, jolla olet aiemmin vieraillut. Välimuistin tyhjennyksen ja evästeiden poiston jälkeen saatat joutua kirjautumaan sisään uudelleen. Välimuistin tyhjennys tai evästeiden poisto eivät kuitenkaan muuta käyttäjätunnuksiasi tai salasanojasi.
  2. Sivujen latausnopeus: Välimuistin tyhjentämisen ja evästeiden poiston jälkeen sivustot, joilla vierailet, pitää jälleen ladata kokonaisuudessaan tietokoneellesi. Tämän vuoksi sivustojen avautuminen kestää ensimmäisellä kerralla hieman pidempään. Nykyisillä nopeilla internet-yhteyksillä ja laitteilla ei eroa tosin välttämättä edes huomaa.




MIKSI POISTAISIN EVÄSTEET?


Myös evästeillä pyritään helpottamaan eri verkkosivujen käyttöä. Evästeet ovat pieniä tietopaketteja, joita verkkosivustot lähettävät käyttäjän selainohjelmalle ja pyytävät tallentamaan päätelaitteeseen. Evästeiden avulla voidaan esimerkiksi tallentaa käyttäjän sivustolla tekemiä valintoja.

Osa evästeistä vanhenee, kun käyttäjä poistuu sivulta, mutta osa voi jäädä odottamaan seuraavaa käyntiä.

Toisinaan myös evästeisiin voi olla tallentunut vanhentunutta tietoa, jolloin käytetyn sivuston toiminta voi häiriintyä. Tällöin tallennettujen evästeiden poisto voi olla tarpeen.




VÄLIMUISTIN TYHJENNYS JA EVÄSTEIDEN POISTO


Internet-selaimia päivitetään melko usein, joten ajan tasalla olevien ohjeiden ylläpito välimuistin tyhjennykseen ja evästeiden poistoon on lähes mahdotonta.

Löytääksesi ajantasaiset ohjeet välimuistin tyhjennykseen ja evästeiden poistoon suorita google-haku esimerkiksi hakusanoilla ”tyhjennä välimuisti evästeet” ja selaimesi nimi (esim. Firefox, Chrome, Internet Explorer, Edge tai Safari).





Jätä meille sähköpotiosoitteesi alla olevaan lomakkeeseen, niin olemme sinuun yhteydessä uusien Tehovalmennusuutisten kanssa.

Asiakaspalvelu
+358 45 7731 1111 (mpm/pvm)
tuki@rockway.fi
Arkisin klo 09:00-15:00

Osoite
Rockway Oy

Ilmalankatu 2A

00240 Helsinki
 

Rockway.fi

Copyright 2020

Rockway3.0Symbol.png